The Butterfly Button


סיכום מפגש מיקוד בנוגע לתכנון פארק טבע עירוני נחל זמרי

27.1.21 בזום

נוכחים: 

עיריית ירושלים: ליאת בכור - מתכננת הרובע, עוזי בונדק - מנהל הרובע, איציק קורנפיין - מנהל אגף הספורט, ליאת פיטרו - אגף הספורט, יערה ישראלי - אקולוגית

מינהל קהילתי פסגת זאב: יהונתן לוי - יו"ר הוועדה הפיזית, נתנאל הוכנר - רכז טבע ומורשת, ענבל דואק - רכזת הספורט, בעז הלה - מתכנן שכונתי

אדריכל התכנית: רז מטלון

תושבי השכונה

 

מטרת המפגש:

בעקבות מפגש שיתוף ציבור שנערך ביום 25.12, בו הוצגה תכנית הפארק, נאספו מספר נקודות בפרטי התכנית שנדרשו לבירור מעמיק, על מנת להתאים את התכנית לצרכי השכונה ולהעמיק את המעורבות הקהילתית בתכנון הפארק.  במפגש הוצגו רצונות וצרכים שונים של תושבים במטרה להגיע לתכנון מאוזן ומיטבי. 

הדיון התנהל על פי נושאים שנקבעו מראש, להלן סיכום הנקודות שעלו:

 

נושא 1: ספורט

מדובר בפארק של 700 דונם של נוסף ועוד כ5- דונם ספורט. בשכונה יש ביקוש רב למתקני ספורט שונים. תכנון הפארק הוא הזדמנות לתת מענה לצורך הזה. זהו פארק טבע עירוני ולכן המקום של הספורט הוא בעדיפות נמוכה, אך ניתן למקמו בשטח מצומצם בשולי הפארק בסמוך לאזור האורבני של הנחל. הושמעו דעות שונות וצרכים שונים, ככלל יש רצון לשילוב מתקני ספורט ייחודיים, אין בהכרח צורך במגרשי כדורגל וכדורסל. בכל מקרה, התוכן של אזור הספורט ייקבע רק בשלב הבא של התכנון המפורט, והתכנית שמציגים כרגע היא תכנון מתארי, הוא אינו קובע את התוכן אלא רק מסמן שטח שמיועד לספורט. בשלב התכנון המפורט תהיה אפשרות להציע הצעות. 

יש חשיבות למנוע זליגת אור מהמתחם אל השטח הטבעי, והדבר ייעשה.

קיר תמך: יש צורך לתחום את מתחם הספורט בקיר תמך, עקב השיפועים הגדולים בין רחוב גל לבין הנחל. בנוסף, קיר התמך יוצר הפרדה טובה בין שטח פעילות אנושית לבין השטח הטבעי. ייעשו פעולות לטשטוש הנוכחות הנופית של הקיר, על ידי צמחייה ודירוג. הדמיה אפשרית של המופע של הקיר תישלח על ידי רז.

 

נושא 2: חניה

יש צורך לתת מענה לחנייה, אך לא לפגוע בנוף ובטבע עם משטחי אספלט גדולים. חניות המבקרים יהיו במבואת הכניסה מרחוב גל וברחוב קראוס. חניית אוטובוסים ומפרצי הורדה יהיו על רחוב גל. למתחם החווה החקלאית ומועדון הנוער תהיה חניה נפרדת, בעיקר עבור רכב תפעולי. החנייה והגישה אליה יהיו קטנות ולא יהוו מופע דרמטי בנוף. תושבים ציינו שצריך לצמצם למינימום את החניה של החווה החקלאית. הוצעה גם האפשרות לשים גדר בכניסה לחניה למניעת כניסת כלי רכב שאינו תפעולי.

 

נושא 3: בריכות המים

בריכות המים נועדו להעשיר את המערכת האקולוגית, בדומה לנחל פרת, וגם להוות אטרקציה למבקרים. הפארק יהיה מנוהל, ובמסגרת זו גם יהיה מעקב אחר המערכת האקולוגית סביב הבריכות וניטור מינים פולשים. חלק מהבריכות יהיו מיועדות לשכשוך וחלקן יהיו חלק מהליבה השמורה ללא הפרעה אנושית. הבריכות מנותקות מערוץ השטפונות של הנחל, הערוץ השטפוני ינוהל באופן טבעי על פי עונות השנה ומשטר הגשמים.

 

נושא 4: מבנים

החווה החקלאית נועדה לאפשר פעילויות חינוכיות בטבע, לימוד של מלאכות וחקלאות קדומה תוך שימוש במינים מקומיים. זהו עוגן נוסף של חיבור הקהילה לאתר הטבע. תכנית הפעילות תיבנה בהמשך.

תושבים ונציגי המנהל הקהילתי הציגו צורך במבנים נוספים לנוער, יותר ממה שהוצע בתכנית. אפשר לבקש תוספת זכויות בנייה במבנה. ניתן יהיה להגיש בקשה להגדלת זכויות הבניה לטובת הוספת קומה במועדון הנוער. חשוב לשמור על גמישות תכנונית כדי לאפשר שימושים לפי הצרכים העתידיים.

 

סיכמו: נתנאל הוכנר, בעז הלה

 

img